Hypnose hjælper mod kroniske ansigtssmerter

Hypnose kan lindre kroniske smerter i ansigtet, så patienterne både får øget livskvalitet og kan nedsætte deres medicinforbrug. Det dokumenterer tandlæge Randi Abrahamsen i en ny undersøgelse omtalt i Tandlægebladet.

Hypnose har ofte fået skyld for at være noget hokuspokus, men nu er der dokumentation for dens virkning i forhold til behandling af smerter.

I forbindelse med sin ph.d.-afhandling har tandlæge, hypnotisør og nu også ph.d. Randi Abrahamsen gennemført en undersøgelse med 80 forsøgspersoner. Hele 42 ud af de 44 patienter med kroniske smerter i ansigtet oplevede en effekt af hypnosebehandlingen. Faktisk fik halvdelen af dem mere end halveret smerterne i ansigt, tyggemuskler og kæbeled, til trods for at de havde døjet med smerterne i mere end 11 år i gennemsnit. Resultaterne fra kontrolgruppen viste samtidig, at de patienter, der fik placebobehandling i form af en overfladisk hypnose, ikke mærkede nogen effekt.

Udover at mange af patienterne kunne nedsætte deres medicinforbrug, oplevede de også en positiv effekt på deres trivsel generelt.

– Patienterne kom tilbage og fortalte, at de pludselig sov godt om natten. De kunne gøre det, de kunne lide. De kunne tage del i livet. En af deltagerne var fx stoppet med at synge i kor, fordi det gjorde ondt i kæben, når hun sang. Ved hjælp af hypnosen lærte hun at flytte smerten og begyndte at synge igen. Andre begyndte at dyrke motion, fortæller Randi Abrahamsen til Tandlægebladet.

Ifølge Randi Abrahamsen kan hypnose sagtens bruges i almindelig tandlægepraksis som alternativ til smertestillende medicin eller bidskinne. Ligeledes kan hypnosen bruges som bedøvelse ved mindre indgreb.
Læs mere i Tandlægebladet nr. 6 2011 eller på www.tandlaegebladet.dk .